aanmeren

Invloed van schroefwerking op aanmeren

Afhankelijk van of je op een schip met een linkse of een rechtse schroef vaart, is het makkelijker om aan de stuurboord-zijde of aan de bakboord-zijde van het schip aan te meren.

aanmeren-linkse-schroefLaten we aan de hand van voorbeelden bekijken wat makkelijk en wat moeilijker is: Stel: een schip met een linkse schroef nadert de wal over stuurboord. De standaard manoeuvre is als volgt:

 

  • Nader de wal onder een hoek en met weinig vaart
  • Geef gas achteruit als je dicht bij de wal bent, het achterschip zal naar stuurboord draaien
  • Het schip is nu vlakbij en evenwijdig aan de wal en heeft geen noemenswaardige vaart
  • Het is nu makkelijk om de landvasten uit te brengen

 

Hetzelfde schip nadert de wal over de bakboord boeg. De standaard manoeuvre is als volgt:

  • Nader de wal onder een kleine hoek en met weinig vaart
  • Geef stuurboord roer zodat het schip op een kleine afstand (1 of 2 meter) van de wal daaraan evenwijdig vaart
  • Geef gas achteruit tot het schip geen vaart meer heeft, het achterschip zal naar stuurboord draaien
  • De boeg van het schip is nu vlakbij de wal en een voorspring kan worden uitgebracht
  • Geef stuurboord roer en een beetje gas vooruit om het schip met behulp van de voorspring bij de wal te brengen

Aan bakboord aanmeren met een linkse schroef is lastiger omdat je de wal altijd onder een hoek nadert. Om die hoek zo klein mogelijk te maken is het nodig om een extra tussenstap te maken: het schip evenwijdig aan de wal draaien vlak vóór je achteruit slaat.

aanmeren-rechtse-schroef

 

Wat is eigenlijk het nadeel van de wal onder een hoek te naderen: Als de schroefwerking sterk is kan de punt van het schip tegen de wal komen en kan er schade ontstaan. Door de kromming (en soms het overhangen) van de boeg is het lastig om een stootwil op de precies de juiste plek tussen schip en wal te krijgen. Dit geldt nog sterker als er naast een ander schip wordt aangelegd. Het tweede nadeel is dat het moeilijker is om een landvast uit te brengen. Omdat alleen het voorste stuk van het schip vlakbij de wal is, moet dan ook vlakbij de boeg een bolder zijn om de landvast om te leggen. Het midden en achterschip zijn in de regel te ver bij de wal vandaan om vandaar met een landvast bij een bolder te kunnen komen. Je moet dus heel precies met het de boeg van het schip vlakbij een bolder tot stilstand komen. Als er ook flink wat wind is, heb je in de praktijk maar weinig tijd om tegelijk stootwillen en landvasten te bedienen.

Met wat oefening en kennis van het schip kan je een schip met een linkse schroef uiteraard aan bakboord aanmeren. Sterker nog: je zal niet altijd kunnen kiezen aan welke zijde je aanmeert, dus oefen deze manoeuvre.

Conclusie: een schip met een linkse schroef meer je bij voorkeur aan over stuurboord.

Voor een schip met een rechtse schroef geldt dan ook precies het omgekeerde: je meert bij voorkeur over bakboord aan. De manoeuvre verloopt verder hetzelfde.

 

Aanmeren aan een hoge wal

aanmeren-hoge-walAanmeren aan een hoge wal is soms moeilijk omdat de wind het schip van de wal vandaan duwt. Om voor de wind te compenseren moet je de wal onder een grotere hoek naderen dan je anders zou doen. Om te voorkomen dat je met de boeg tegen de wal vaart moet je deze op het laatste moment van de wal wegdraaien. De timing daarvan is de grootste uitdaging van het aanmeren aan hoge wal. De standaard manoeuvre is als volgt:

  • Nader de wal onder een grote hoek (45º of meer), zorg dat je voldoende stootwillen op de goede hoogte hebt hangen, vooral op het voorschip
  • Vlakbij de wal draai je het voorschip van de wal weg
  • Breng een voorspring uit
  • Draai het roer zodat het achterschip naar de wal draait en geef zodra de voorspring op het schip vast is (niet eerder!) wat gas vooruit en blijf rustig gas geven, zodat het schip tegen de wal aan blijft
  • Maak een voortros, draai het schip evenwijdig aan de wal en breng de achterlijnen uit

Om met Cruijff te spreken: "Elk nadeel heb een voordeel"... als je deze manoeuvre verkeerd uitvoert, drijf je door de wind vanzelf weer bij de wal vandaan en begin je gewoon helemaal opnieuw.

Aanmeren aan een lage wal

aanmeren-lage-walAanmeren aan een lage wal is in zoverre gemakkelijk dat je van tevoren zeker weet dat je tegen de wal aan komt. Als je de manoeuvre goed uitvoert doe je dat bovendien zonder met een grote smak tegen de wal (of een ander schip) te komen. 

Aanleggen aan lage wal is eigenlijk je schip met een gecontroleerde slip op precies de juiste plek stilleggen. Behalve vooruit gaat het namelijk ook zijwaarts door de wind. Hoe harder de wind of hoe minder gas je zelf gebruikt, hoe meer het schip opzij gaat. Je kan voor de wind compenseren op een manier die vergelijkbaar is met het  compenseren voor stroming: door iets tegen de wind in te sturen, ga je vanzelf opzij.

De manoeuvre gaat zo:

  • Hang veel stootwillen aan de zijde waaraan je gaat aanmeren en zorg dat ze op de goede hoogte hangen
  • Nader de wal onder een zo klein mogelijke hoek
  • Compenseer voor de wind en nader met zo min mogelijk vaart
  • Als je ter hoogte van de aanlegplek bent geef je gas achteruit tot je niet meer vooruit gaat
  • Laat het schip het laatste (kleine!) stuk vanzelf tegen de wal aan drijven

 

tip_uit_de_praktijk

In de praktijk zie je heel vaak dat mensen met armen en benen tussen wal en schip gaan om het schip tegen te houden. STA DAT NIET TOE. Het verlies van een vinger weegt niet op tegen eventuele verfschade. Het is jouw taak als schipper om er voor te zorgen dat de manoeuvre zo verloopt dat risico nemen onnodig is. Als de manoeuvre mislukt, is het verstandiger om schade aan het schip voor lief te nemen, van je fout te leren en het volgende keer beter te doen.

tip_uit_de_praktijkEr is een vuistregel voor het aanmeren die je beter aan je bemanning doorgeeft: Hoge wal: eerst de lijn, daarna stootwillen. Lage wal: eerst stootwillen, daarna de lijn.

 

Aanmeren met wind of stroming van voren

aanmeren-stroming-van-vorenDit is een heel makkelijke situatie om aan te leggen. De tegenkracht van de wind en/of de stroming zorgt er voor dat je rustig vooruit gaat terwijl je toch vrij veel gas kan geven. Daardoor is je schip goed manoeuvreerbaar en heb je een heel kleine draaicirkel.

Aanmeren doe je door:

  • Vaar vooruit tot je naast de plek bent waar je wilt aanmeren
  • Richt je schip iets naar de wal en geef rustig gas en een beetje tegenroer
  • Je 'krabt' zijwaarts naar de aanlegplek
  • Maak eerst een voortros vast

Door als eerste een voortros vast te maken kan je schip geen onverwachte bewegingen meer maken. Je 'hangt' dan als het ware aan je voortros.

Aanmeren met wind of stroming van achteren

aanmeren-stroom-achterenAanmeren met wind of stroming van achteren is juist behoorlijk lastig. De kracht van achteren geeft je extra vaart, waardoor je veel gas achteruit moet geven en daardoor ben je niet zo manoeuvreerbaar. Beter is het om deze manoeuvre te vermijden door het schip te keren om alsnog met de wind of stroming van voren aan te meren. Maar ten behoeve van de situaties waarbij dat niet mogelijk is, voer je de manoeuvre als volgt uit:

  • Zorg dat je heel langzaam en dicht bij de wal aan komt varen
  • Gebruik roer en gas om eerst met het achterschip bij de wal te komen
  • Maak als eerste een achtertros vast.

Door eerst een achtertros vast te maken kan je schip geen onverwachte bewegingen meer maken. Je 'hangt' dan als het ware aan je achtertros.

Aanmeren aan een vingersteiger of in een box

aanmeren-steigerHet principe van deze manoeuvres is bijna hetzelfde:

  • Nader rustig de kop van de steiger/de eerste paal van de box
  • Maak een voorspring om de bolder op de kop van de steiger/de eerste paal van de box
  • Geef rustig gas terwijl je de spring langzaam laat vieren. Je zal vanzelf draaien
  • Als je 90º gedraaid bent, laat je de voorspring verder vieren waardoor je naar voren vaart en dan maak je de andere landvasten vast

 

tip_uit_de_praktijkIn de praktijk zal het meestal mogelijk zijn om je schip al evenwijdig met de steiger of box te brengen, voordat je gaat aanleggen. Dan maak je geen gebruik van de voorspring om te draaien. Maar een box invaren vereist een speciale aanpak en is niet zo makkelijk als je zou denken.

 

 

itemlogo

 

 

Toets je kennis van de manoeuvresaanmeren

 

button volgende